Sajt AMSCG

Ministarstvo saobraćaja i pomorstva isplatilo je 1,3 miliona eura Auto – moto savezu Crne Gore (AMSCG) za bezbjednosne mjere na putevima koje nikada nisu realizovane.

Radi se o novcu koji je isplaćen dok je na čelu ministarstva bio sada bivši ministar Osman Nurković.

To se može zaključiti na osnovu dokumentacije Državne revizorske institucije (DRI) i Ministarstva kapitalnih investicija, u okviru kojeg je resor saobraćaja i pomorstva.

DRI u aprilu 2021. godine objavila Reviziju uspjeha – “Efikasnost redovnog i investicionog održavanja državnih puteva”. U tom dokumentu između ostalog pisalo je: “Auto – moto savez Crne Gore′ DOO Podgorica nije sprovodio mjere i aktivnosti za podizanje nivoa bezbjednosti i sigurnosti na putevima, koje je prethodno utvrdio Programima obavljanja poslova Službe ′Pomoći – informacije′ i dostavio Ministarstvu saobraćaja i pomorstva”.

Evidentirano je i da je AMSCG ispostavljao mjesečne fakture Ministarstvu saobraćaja i pomorstva “sa jednakim mjesečnim iznosima za različit obim izvršenih usluga”.

Izvještaj DRI

Tragom tih informacija novinari istraživači kontaktirali su Ministarstvo kapitalnih investicija (MKI) iz kojeg su potvrdili da je Nurkovićev resor isplatio AMSCG 1,3 miliona eura za posao koji nisu realizovali.

Istakli su između ostalog i da nisu mogli da raskinu ugovor, ali da su uspjeli značajno da smanje iznos budućih godišnjih uplata sa 650.000 na 270.000 eura.

“Kontrola ugovora sa Auto – moto savezom Crne Gore prije imenovanja ministra Mladena Bojanića vršena je samo u skladu sa Internim pravilom za sprovođenje javnih nabavki i kontrolu ugovora nastalih u postupcima javnih nabavki Ministarstva saobraćaja i pomorstva (406/18-13-10471/3 od 31. decembra 2018. godine). Komentar DRI je bio u dijelu da u 2019. i 2020. godini nije formiran radni tim i da nije vršen odgovarajući nadzor nad sprovođenjem obaveza iz ugovora prilikom pružanja usluga službe pomoći i informisanja i kontrola kvaliteta pružanja usluga od strane Ministarstva saobraćaja i pomorstva. Predmetni komentar je bio osnovan, jer za period 2019. i 2020. godina nije bio formiran radni tim za kontrolu kvaliteta realizacije obaveza iz Okvirnog sporazuma sa ′Auto-moto savezom Crne Gore′ doo za period 2019 – 2023 o pružanju tehničke pomoći domaćim i stranim motorizovanim učesnicima u saobraćaju na javnim putevima, kako je bilo definisano Okvirnim sporazumom i Ugovorom, kao ni bilo koji drugi vid kontrole koji se bavio praćenjem izdataka po osnovu istog u smislu poređenja kvaliteta usluge sa finansiranjem iste. Može se zaključiti da adekvatna kontrola kvaliteta koja je bila u potpunoj disproporciji u odnosu na izdvojena budžetska sredstva godinama unazad apsolutno nije postojala”, saopšteno je u odgovoru koji je dostavio Draško Lončar iz MKI.

Prema podacima do kojih su došli istraživači, Okvirni sporazum između Ministarstva saobraćaja i pomorstva i AMSCG potpisan je u aprilu 2019. godine. Na njemu su potpisi ministra Nurkovića i direktora AMSCG Zorana Bakrača.

Sa druge strane, Lončar iz MKI je istakao da je DRI dao preporuku MKI da formira radni tim za kontrolu realizacije obaveza iz ugovora sa AMSCG.

“Međutim, Ministarstvo kapitalnih investicija je prije dostavljanja izvještaja DRI, a po nalogu ministra oformilo radnu grupu koja je vršila sistematsku provjeru svih naslijeđenih ugovora i tendera, a koja je uvidom u dokumentaciju odmah donijela zaključak da je neopravdano određena visina budžetskih izdataka po osnovu već završene javne nabavke. S tim u vezi pristupilo se pregovorima sa izvršnim direktorom AMSCG kako bi se racionalizovali troškovi i poboljšao i osavremenio valitet usluge”, kazao je Lončar.

Dodao je da su postojale zakonske barijere koje su ih onemogućile da raskinu ugovor.

“Uspjeli smo da dodatnim naporima smanjimo izdatke po osnovu ove nabavke za 41 odsto. Kasnije, postupajući po preporuci DRI, a u cilju kvaliteta pruženih usluga, Ministarstvo kapitalnih investicija, kao pravni sljedbenik Ministarstva saobraćaja i pomorstva, formiralo je Radni tim od predstavnika ovog organa, rješenje br.01-011/21-2986/2 od 27. maja 2021. godine da vrši kontrolu kvaliteta pružanja usluga i o svom radu sačinjava zapisnike”, rekao je Lončar.

Objasnio je da je MKI značajno umanjilo sredstva koja se izdvajaju za pružanje usluga pomoći – infomisanja na javnim putevima u Crnoj Gori za preostale dvije godine (2021-2022 i 2022-2023) ugovora sa AMSCG.

“Umjesto 650.000 eura utvrđena je nova vrijednost od 270.000 eura za treću godinu primjene okvirnog sporazuma (2021-2022) i 270.000 eura za četvrtu godinu primjene okvirnog sporazuma (2022-2023), čime je po ovom osnovu stvorena ušteda u iznosu od 740.000 eura”, kazao je Lončar.

Prema podacima Agencije za sprječavanje korupcije (ASK) na čelu Ministarstva saobraćaja i pomorstva u periodu od 29. novembra 2016. do 4. decembra 2020. godine nalazio se ministar Osman Nurković.

Sa druge strane, Centralni registar privrednih subjekata (CRPS) pokazuje da se I danas kao izvršni direktor AMSCG vodi Zoran Bakrač.

To privredno društvo prijavilo je Upravi prihoda i carina Crne Gore da je tokom 2020. godine imalo poslovni prihod od 584.052 eura. Evidentirali su u istom periodu i 24 zaposlena.

Interesantno je da je AMSCG na kraju 2019. godine imao gubitak u poslovanju od 42.661 euro, ali i evidentirane obaveze po osnovu poreza na dodatu vrijednost i ostalih javnih prihoda od 53.706 eura (godinu ranije 107.672 eura). Uprkos tome Nurkovićevo ministarstvo im je uplaćivalo novac na osnovu okvirnog sporazuma (za period trajanja 2019 – 2023), koji je zaključen 16. aprila 2019. godine.

Bezbjednosne mjere koje nisu realizovane

Prema Programu obavljanja poslova Službe “Pomoći – informacije”, u koji su uvid imali novinari istraživači, AMSCG je u okviru bezbjednosnih mjera na putevima trebalo da postavlja saobraćajne znakove, obavještenja i promotivne table… To međutim, prema podacima DRI nisu radili.

“Dežurne službe SPI u ovom program, uz ostale zaposlene, biće stavljeni na raspolaganje na svim putnim pravcima u Crnoj Gori u cilju praćenja stanja vertikalne signalizacije i njenog održavanja kao i u funkciji obavještavanja inspekcijskih službi o uzurpacijama putnog zemljišta i nepropisnom deponovanju materijala uz put”, piše u dokumentu AMSCG. Postavlja se pitanje da li je AMSCG sve ove aktivnosti i mogao da sprovodi sa samo 24 zaposlena.

Pomoć na putu, informisanje…

Prema Programu obavljanja poslova Službe “Pomoći – informacije AMSCG treba tokom cijele godine da obezbijedi 24 časa dnevno tehničku pomoć vozačima, domaćim i stranim motorizovanim učesnicima u saobraćaju.

“Prevoz nepokretnih vozila, te odgovarajući nivo usluga, koji je u skladu sa evropskim standardima… Trenutno AMSCG na poslovima pomoći na putu u dvadesetčetvoročasovnom dežurstvu ima 23 angažovana vozila namijenjenih za obavljanje pomoći na putu u svim uslovima od kojih su 14 SPI patrolna vozila i 9 SPI vučna vozila ne uključujući saradničke ugovore”, piše između ostalog u dokumentu AMSCG. Dodaje se da u Službi SPI AMSCG rade dispičeri, vozači, mehaničari i ostali zaposleni, koji se stavljaju u funkciju službe SPI koji pokrivaju mrežu putne pomoći na cijeloj teritoriji Crne Gore 24 časa dnevno.

AMSCG ima i Informativni centar koji, prema Programu obavljanja poslova Službe “Pomoći – informacije”, radi 24 časa u tri smjene.

“U svakoj smjeni koja traje osam časova dnevno su zaposlena minimum dva dispičera zavisno od potrebe i rasporeda od strane šefa službe, sa znanjem minimum engleskog jezika kao stranog jezika”, piše u programu.

S obzirom da je na osnovu raspoložive dokumentacije i odgovora utvrđeno da je AMSCG dobijao stotine hiljada eura novca poreskih obveznika za usluge koje nije realizovao, postavlja se pitanje eventualnog povraćaja tog novca u državni budžet. Takođe, postavlja se pitanje i eventualne krivične odgovornosti za ovaj posao, koju bi morali da procesuiraju nadležni državni organi.

Autori: Vladimir Otašević i Vuk Vujisić

The preparation of this research story is supported by the Western Balkans Democracy Initiative, a program of the Westminster Foundation for Democracy. The contents of this research story doеs not necessarily reflect the views or opinions of the Westminster Foundation for Democracy or the British Government.

….

Priprema istraživačkih priča je podržana u okviru Inicijative za Zapadni Balkan, programa Vestminsterske fondacija za demokratiju. Sadržaj ove priče ne izražava nužno stavove ili mišljenja Vestminsterske fondacije za demokratiju ili Britanske Vlade.