Aerodrom Tivat

Gotovo svi odbornici Socijaldemokrata Crne Gore (SD) u sazivu lokalnog parlamenta u Tivtu zapošljeni su u Aerodromima Crne Gore.

Socijaldemokrate Tivat imaju četri odbornika u sazivu lokalnog parlamenta – Radu Luković, Igora Petkovića, Elvisa Brkana i Ivanu Franović. Od njih četvoro samo Brkan nije zaposlen na Aerodromu Tivat.

Iako opozicione partije godinama ukazuju na politička zapošljavanja u toj državnoj firmi, na tivatskom aerodromu to je ustaljena praksa. Političkim prestrojavanjima Aerodromi Crne Gore postali su praktično sigurna kuća članovima SD-a, ali dijelom i koalicionih partnera u vladajućoj strukturi.

Socijaldemokrate se nalaze i najužem rukovodstvu te državne firme, tako je Zdravko Mitrović, član Odbora direktora Aerodroma Crne Gore, a izvršni direktor firme Danilo Orlandić je na tu funkciju stupio prije pola godine.

Na lokalnim izborima početkom 2016. godine SD Tivat je imao 32 kandidata za odbornika, od kojih je makar sedmoro zaposleno na Aerodromu Tivat.

Orlandić                                                                                        Foto: Skalaradio.com

Radnu knjižicu u tivatskom aerodromu imaju – Lidija Ševaljević Luković, Rada Luković, Ivana Franović, Igor Petković, Dragoljub Samardžić, Davor Brkan i Srđan Vojinović. Mreža za istraživanje organizovanog kriminala i korupcije – Lupa 29. januara proslijedila je Aerodromima Crne Gore zahtjev za slobodan pristup informacijama. Tražili smo da proslijede spisak zaposlenih u toj državnoj firmi. Odgovor do objave teksta nije stigao, tako je ostalo nejasno koliko je stvarno zaposleno članova i aktivista SD-a, ali i drugih parija na vlasti.

Iako su Aerodromi Crne Gore jedna od najznačajnijih privrednih društava u zemlji, sa kapitalom od preko sto miliona eura, nema objavljenih finansijskih izvještaja na zvaničnom sajtu kompanije. Na sajtu Državne revizorske institucije (DRI) može se naći samo jedan godišnji finasijski izvještaj Aerodroma Crne Gore iz 2009. godine.

U izvještaju je navedeno da je te godine bilo zaposleno od 442 do 526 radnika, tokom ljetnje turističke sezone.

Vlada Crne Gore objavila je u martu prošle godine publikovala izvještaj o poslovanju Aerodroma Crne Gore za 2016. godinu.

„Na kraju 2016. godine u preduzeću je bilo zaposleno 635 radnika , od čega 611 radnika na neodređeno vrijeme i 24 radnika na određeno vrijeme. Na aerodromu Podgorica radi – 334 radnika, na aerodromu Tivat – 215 radnika, dok je u Direkciji Društva zaposleno 86 radnika“, piše u vladinom dokumentu.

Dio vladinog izvještaja o poslovanju Aerodroma Crne Gore

Uoči lokalnih izbora u januaru 2016. godine vazdušna luka Tivat imala je oko 170 zaposlenih, to znači da je samo nekoliko mjesec kasnije nakon lokalnih izbora u Tivtu broj zaposlenih porastao je za više od četvrtinu, odnosno za tačno 45 radnika.

Prema nezvaničnim podacima na aerodromu Tivat trenutno ima 245 stalno zaposlenih radnika.

Politički analitičar Božidar Čolaković kazao je za Lupu da je nakon lokalnih izbora u Tivtu 2016. godine postalo javna tajna da je rezultat te partije u tom gradu povezan sa brojem zaposlenih na aerodromu.

“Kao odgovor na tajnu uspjeha SD (10,4% ili četiri mandata) od bivših stranačkih drugova (SDP) stigao je stav da svaki grad u Crnoj Gori nema aerodrom. Izvršni direktor JP Aerodromi Crne Gore, je sin poslanika i potpredsjednika SD. Činjenica da su odbornici i kandidati za odbornike zapošljeni u istom preduzeću za zvanične organe predstavlja puku slučajnost, a ne nešto što bi trebalo ispitati po više osnova. Ključ „uspjeha“ je, očigledno, u partijskom zapošljavanju, koga zvanično – uvjeravaju nas – nema”, rekao je Čolaković.

Uspješno preduzeće žele da daju stranom investitoru

Aerodromi Crne Gore su jedno od rijetko uspješnjih javnih preduzeća u Crnoj Gori, koje je u 2016. godini ostvarilo dobit od više od 4,7 miliona eura. Za veći dio tog pozitivnog poslovnog rezultata zaslužna je upravo vazdušna luka u Tivtu.

Sredinom maja prošle godine premijer Duško Marković potvrdio je da je stav Vlade Crne Gore da se aerodrom Tivat da u dugoročni zakup nekom stranom investitoru. Marković je istakao da država ne može da uzme novi milionski kredit potreban za rekonstrukciju i modernizaciju aerodroma od Evropske banke za obnovu i razvoj.

Autori: Stanko Radulović i Vladimir Otašević

NAPOMENA: Sadržaj je isključivo odgovornost autora i ni na koji način ne odražava stavove donatora i NVO “35mm”.

Tekstovi su nastali u okviru projekta “Fairness and not bias – Eradicate cronyism!” (Pravednost a ne pristrasnost – iskorijenimo kronizam) koji se realizuje u okviru projekta “Accoun-tability Tec­hno­logy and In­sti­tu­ti­o­nal Open­ness Net­work in So­uth East Euro­pe – AC­TION SEE”

The “Accountability, Technology and Institutional Openness Network in South East Europe – ACTION SEE” project is implemented by Metamorphosis Foundation, Westminster Foundation for Democracy, CRTA – Center for Research, Transparency and Accountability, Citizens Association Why not?, Center for Democratic Transition, Open Data Kosovo (ODK) and Levizja Mjaft!.

This project is funded by the European Union.